Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

ΥΠΌΓΕΙΑ ΑΘΉΝΑ: Κι όμως ΥΠΆΡΧΕΙ!

 

Στην σελίδα του Terra Incognita Team υπάρχουν οι απαντήσεις για το τι συμβαίνει στον αθέατο κόσμο που βρίσκεται κάτω από την επιφάνεια που της Αθήνας. Επιπλέον στο στόχαστρο της έχουν μπει οι σπηλιές και τα βάραθρα του Υμηττού, η στοιχειωμένη Πάρνηθα, τα μυστικά μονοπάτια του άγνωστου Πειραιά, οι θρύλοι της απόκρυφης Αθήνας, οι εναλλαγές σκηνικών σε Ζωγράφου και Παπάγου αλλά και το Αγκίστρι ή Κεκρυφάλεια ή μυθική γη των Τελχίνων.

 Ερωτήματα που βεβαίως έχουν τεθεί και στο παρελθόν, αλλά και απαντήσεις. Στο βιβλίο του «Υπόγεια Αθήνα – Τα μυστικά μιας άγνωστης πόλης» (εκδόσεις iWrite) ο Πάνος Δευτεραίος, έμπειρος Σπηλαιολόγος και Πολιτικός Μηχανικός του ΕΜΠ, γράφει:

- «Κατεβαίνοντας στα ενδότερα, εισχωρώντας στο υπέδαφος της Αθήνας, ανακαλύπτουμε αρχαία τούνελ και στοές, χαμένα ρέματα παλιά καταφύγια και κατακόμβες. Μπορούμε πράγματι να διανύσουμε χιλιόμετρα περπατώντας κάτω από την αστική επιφάνεια; Η απάντηση είναι “ναι” αρκεί να γνωρίζουμε τα σημεία που οδηγούν στις εισόδους των πραγματικών στοών. Από τις εισόδου αυτές καταλήγουμε είτε σε δαιδαλώδεις υπόγειους διαδρόμους, στους οποίους ταξιδεύουν τρεχούμενα νερά είτε σε τοπικούς χώρους με σήραγγες και θαλάμους όπως είναι τα καταφύγια ή οι κατακόμβες». 

Μια διαδρομή ιδιαιτέρως ενδιαφέρουσα και απρόβλεπτη, είναι αυτή που ξεκίνησε  με πρώτη στάση στην Καπνικαρέα, και τον υπόγειο Ηριδανό που κυλά φανερά κάτω από την πλατεία και την εκκλησία. Δεύτερη, σε μια κρυμμένη πλατεία με νεραντζιές πίσω από την Ερμού, εκεί που βρίσκεται το Feedέλ Urban Gastronomy του Λεωνίδα Κουτσόπουλου. Ένα απαρατήρητο καπάκι, είναι η πρόσβαση για ένα από τα μεγαλύτερα αντιαεροπορικά καταφύγια που υπάρχουν στο εμπορικό κέντρο και σε όλη την Αθήνα επίσης. Κατασκευασμένο την περίοδο του 1938-39 (επί Μεταξά)- όπως δηλαδή και όλα τα άλλα ανάλογα που «κατοικούν» στα βάθη «βαρύγδουπων» εντυπωσιακών πολυκατοικιών- βρίσκεται σε βάθος 8 μέτρων από την επιφάνεια και απολαμβάνει πλέον μια ανωνυμία και ηρεμία που ακόμη και αυτές οι μικρές ορδές επισκεπτών δεν δείχνουν να διακόπτουν

Μετά από την κρύπτη της Αγίας Φιλοθέης στον Άγιο Ανδρέα στην Πλάκα, βρίσκονται οι κατακόμβες της Ρωσικής Εκκλησίας.  Υπόγειοι θάλαμοι με ίχνη νερού του Λυκείου Απόλλωνα, ένα αρχαίο τούνελ και πηγάδι με νερό, το υπόκαυστο ενός ρωμαικού λουτρού, κρύπτες της Βυζαντινής Μονής των Λυκοδήμων του 11αι. συνθέτουν μια κατάβαση σε μια από τις πιο ατμοσφαιρικές «παραστάσεις» της πόλης .

Μια επίσκεψη σε ένα δεύτερο ιδιωτικό καταφύγιο στη Βαλαωρίτου -εκεί που φημολογείται η ύπαρξη ενός σφραγισμένου περάσματος προς τη Βουλή- αλλά και μια βόλτα στον Εθνικό Κήπο, με την προσφορά του Πεισιστράτειου Υδραγωγείου στην τροφοδότηση του, μέσω της υπόγειας στοάς από την Παπαδιαμαντοπούλου (Άγιος Θωμάς, Γουδί).

Ιστορίες που μάθαμε (ή θυμηθήκαμε)

  • Τα καταφύγια κατασκευάστηκαν επί το πλείστον στα χρόνια του Μεταξά, στο δεύτερο μισό της δεκαετία του ’30 κι ενόψει του πολέμου που επρόκειτο να ξεσπάσει.
  • Πιθανολογειραι η ύπαρξη για μυστικό πέρασμα από τον Λυκαβηττό και μέσα από σκοτεινούς διαδρόμους να βγαίνει στην Πεντέλη.
  • Κάτω από τις εκκλησίες, βυζαντινές κυρίως, υπάρχουν κρύπτες, παλιά οστεοφυλάκια και μυστικοί χώροι καταφυγής μια άλλης εποχής.
  • Το δίκτυο του Πεισιστράτειου Υδραγωγείου (5ος- 6ος αι. π.Χ), ήταν ένα υπόγειο δίκτυο που συνέλεγε νερά από τους πρόποδες του Υμηττού και τα έφερνε στο κέντρο της Αθήνας, μοιράζοντας τα σε διάφορους κλάδους -σε σημεία δηλαδή που υπήρχαν οι κλίνες της αρχαίας πόλης.
  • Το μεγάλο τοξωτό τούνελ του Ηριδανού είναι εγκιβωτισμένο από τα χρόνια του Αδριανού, δηλαδή το 14ο -15ο αι. μ.Χ. Πρόκειται για μια μεγάλη σήραγγα με άνοιγμα δύο μέτρων και ωραίο θόλο.
  • Το 1888 κάποιοι ερευνητές συνδύασαν τοπογραφικά στοιχεία πεδίου και αρχαίων συγγραφέων και ταυτοποίησαν τον Ηριδανό της Ρωμαϊκής Αθήνας με μια μικρή κοίτη χειμάρρου που ξεκινούσε από τον Λυκαβηττό, περνούσε από το Μοναστηράκι και κατέληγε στον Κεραμικό στον αρχαιολογικό χώρο.
  • Σύμφωνα με τους χάρτες του αρχιτέκτονα Ερνέστου Τσίλλερ, που, εκτός από το να κατασκευάζει μνημειώδεις κατασκευές και να αλλάζει στους αιώνες το προφίλ της πόλης, του άρεσε και να καταγράφει τα υπόγεια τούνελ, τα πηγάδια και τις στοές που έβρισκε στα σημεία των κτηρίων, το ρέμα που θα ονομαζόταν έντεκα χρόνια αργότερα ως Ηριδανός, ήταν και το σωστό –  κι ας τον ονόμαζε ο ίδιος το 1877, απλά, Υπόνομο, αφού τα αστικά λύματα από πολλές οικίες που βρίσκονταν στις όχθες του, κατέληγαν σε αυτόν. 
  • Υπάρχει υπόγεια στοά στην πλατεία Αγίου Θωμά στο Γουδί, δίπλα από το παλιό εκκλησάκι στην οποία κατεβαίνεις σεψ12 μέτρα βάθος με σχοινιά. Το νερό που περνά μέσα από το αρχαίο αυτό τούνελ καταλήγει στον Εθνικό Κήπο και τον ποτίζει.
  • Εκτός από τα αρχαία υδραγωγεία, υπάρχουν και οι νεότερες, μεγάλες σε μήκος, υπόγειες διαδρομές που είναι οι κοίτες των ρεμάτων που καλύφθηκαν κατά τα νεότερα χρόνια. Παράδειγμα ο Ιλισσός που έχει κλάδους από την Καισαριανή, από του Ζωγράφου και του Παπάγου και από τη Λεωφόρο Μεσογείων, εκεί που είναι τα νοσοκομεία Σωτηρία και Γεννηματάς. Οι τέσσερις αυτοί κλάδοι συναντιούνται υπόγεια στο Χίλτον. Άλλωστε, ένα διάσημο ριφιφί στη δεκαετία του ’90 στην τράπεζα Εργασίας είχε γίνει μέσα από το δίκτυο του Ιλισού κάπου κοντά στην οδό Καλλιρρόης
  • Τα ρέματα άρχισαν να ανακαλύπτονται και να καταγράφονται από το 1840. Σε αυτές τις πρώτες φορές ανακαλύπτουμε και το άγνωστο ρέμα του Κυκλοβόρου, που σήμερα δηλώνει απών κάτω από την οδό Μάρνης και την Αχιλλέως στο Μεταξουργείο. Έφτανε μέχρι τη λεωφόρο Αθηνών, στο ρέμα του προφήτη Δανιήλ.
  • Στην Καπνικαρέα, από κάτω, υπάρχει ένα πηγάδι. Σύμφωνα με τα σχέδια του Τσίλλερ, υπάρχει πρόσβαση μπροστά στο ιερό, μέσα στην εκκλησία.
  • Το Αδριάνειο Υδραγωγείο, που κατασκευάστηκε από τον Αδριανό, είχε είκοσι χιλιόμετρα μήκος και ως εντυπωσιακή υπόγεια στοά ξεκινούσε από το Ολυμπιακό Χωριό, διέσχιζε περιοχές όπως η Νέα Κηφισιά, η Μεταμόρφωση, το Μαρούσι, το Ηράκλειο, το Χαλάνδρι, οι Αμπελόκηποι και έφτανε ως την πλατεία Δεξαμενής στο Κολωνάκι. Αυτά όμως δεν ήταν υπόγεια μονοπάτια για μυστικές μετακινήσεις, ασχέτως αν χωρούσαν να μπουν οι άνθρωποι της συντήρησης. Ήταν κυρίως διαδρομές για να περνά το νερό. Φήμες που θέλουν στα χρόνια του πολέμου και του μεγάλου κινδύνου να κρύβονται εκεί άνθρωποι για να σωθούν κρίνονται ως εντελώς αληθείς.
  • Σταματήσαμε να πίνουμε νερό από το Αδριάνειο Υδραγωγείο όταν φτιάχτηκε το φράγμα του Μαραθώνα το 1930.
  • Σύμφωνα με νόμο του Μεταξά, όλα τα κτήρια, ιδιωτικά και δημόσια, ανάλογα με το μέγεθος τους και την επιφάνεια τους, έπρεπε να έχουν ανάλογου μεγέθους καταφύγιο στο υπόγειο.
  • Τα καταφύγια κάτω από κτήρια είναι παρά πολλά. Συνήθως είχαν μια κεντρική είσοδο από το κλιμακοστάσιο και μία ή δύο εξόδους κινδύνου με σιδερένιες σκάλες και καταπακτές στα περιμετρικά πεζοδρόμια. Η αναλογία με τους κατοίκους είναι στην καλύτερη περίπτωση ένα με δύο τετραγωνικά μέτρα κατά άτομο.
  • Τα καταφύγια είναι ιδιωτικά αλλά ανήκουν στην αρμοδιότητα του Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη και όχι του Υπουργείο Πολιτισμού, όπως ίσως θεωρούσαν κάποιοι (όπως εγώ).
  • Υπάρχουν δύο μεγάλα κεντρικά καταφύγια που είναι δημόσια: Ένα στον λόφο του Λυκαβηττού και ένα στον λόφο του Αρδηττού.
  • Ένα προσβάσιμο και χαρακτηριστικό παράδειγμα αξιοποιημένου επισκέψιμου καταφυγίου -το μοναδικό στο κέντρο- είναι στην οδό Κοραή, στο κτήριο της Εθνικής Ασφαλιστικής. Η αξιοποίηση του, βεβαίως, δεν έχει γίνει με αφορμή την υπόστασή του ως καταφύγιο αλλά την ιστορία που είχε στα χρόνια του πολέμου. Ο χώρος και το κτήριο επιτάχθηκαν από τα γερμανικά στρατεύματα κατοχής και τα δύο υπόγεια του καταφυγίου χρησιμοποιήθηκαν ως χώροι κράτησης και κέντρα μεταγωγών. Στους τοίχους βλέπουμε ακόμη τα μηνύματα και τα χαράγματα των κρατουμένων.
  • Στην οδό Λέκκα υπάρχει το (υπόγειο) μπαρ Speakeasy. Μέρος του είναι κομμάτι καταφυγίου.
  • Η κρύπτη της Μητρόπολης τα τελευταία δύο χρόνια είναι επισκέψιμη για το κοινό και είναι σχεδόν τόσο μεγάλη όσο ο ναός (του 1842).
  • Πολλά από τα αντικείμενα που φυλάσσονται στην κρύπτη είναι παλαιότερα της εκκλησίας και έρχονται από τα χρόνια της Επανάστασης του ‘21.
  • Στην κρύπτη της μικρής εκκλησίας της Αγίας Δύναμης (χονδρικά κάτω από το ξενοδοχείο Electra) ήταν το εργαστήρι παραγωγής πυρίτιδας των Τούρκων κατά την Επανάσταση. Οι Έλληνες που αναγκάζονταν να δουλεύουν όλη τη μέρα εκεί για τους Τούρκους, τη νύχτα έφτιαχναν στα κρυφά τη διπλή ποσότητα για τις ομάδες των Επαναστατών.
  • Η Ρωσική Εκκλησία στη Φιλελλήνων είναι ένας από από τους αρκετούς Βυζαντινούς ναούς της Αθήνας. Προέρχεται από τον 11ο αιώνα και είναι ανακαινισμένος από το 1852-55. Όταν έγιναν οι εργασίες αναστήλωσης και ανακατασκευής είναι που ανακαλύφθηκαν τα ξεχωριστά υπόγεια. Τον 11ο αιώνα το μοναστήρι των Λυκοδήμων ήταν αφιερωμένο στην Παναγία Σώτηρα. “Λυκόδημος” ήταν επώνυμο μιας γνωστής οικογένειας εκείνης της εποχής και προφανώς το μοναστήρι τους ανήκε.
  • Μέσα στους αιώνες, στα παλιά έγγραφα βλέπουμε τον ναό να ονομάζεται Άγιος Νικόδημος – το πιο πιθανό, λόγω προφορικής παράδοσης άκουγαν νι αντί για λάμδα και ιδού τα αποτελέσματα.
  • Η ονομασία που έλαβε ο ναός μετά το 1852 ήταν Αγία Τριάδα και ανακατασκευάστηκε με τη στήριξη της ρωσικής παροικίας της Αθήνας. Λειτουργεί σε δύο γλώσσες.
  • Υπάρχει εδώ ένα πηγάδι του Πεισιστράτειου Υδραγωγείου, το αρχαιότερο ίχνος που έχει ο κάτω χώρος. Στα χρόνια της κλασσικής εποχής λειτούργησε ιερό αφιερωμένο στον Λύκειο Απόλλωνα. Τα τόξα, χτισμένα με μεγάλα κομμάτια πέτρας, ορθογωνισμένα και τετραγωνισμένα, παραμένουν στην ίδια θέση που βρίσκονταν από την αρχαιότητα. Μια μικρή στοά που οδηγεί στο πηγάδι πρέπει να ανοίχτηκε εκ των υστέρων για να χρησιμοποιηθεί το νερό του πηγαδιού στο ιερό.
  • Στα Ρωμαϊκά χρόνια, κατασκευάστηκε ένα από τα πολλά λουτρά δημόσια χρήσης που οι Ρωμαίοι είχαν ως συνήθεια να κατασκευάζουν και να χρησιμοποιούν. Δυστυχώς, τα θεμέλια του Βυζαντινού Ναού πάτησαν πάνω στα απομεινάρια του Ρωμαϊκού λουτρού.
  • Το οποίο και βλέπουμε σε έναν χαμηλό χώρο, εντε΄λώς ημιφωτισμένο, μέσα από ένα άνοιγμα. Υπάρχουν ακόμα οι σειρές από τα τετράγωνα κεραμικά κολωνάκια που στήριζαν το δάπεδο του ρωμαϊκού λουτρού. Το υπόκαυστο είναι αυτός ο κενός χώρος κάτω από το δάπεδο που βοηθά στη θέρμανση του χώρου. Ένας πρωτότυπος τρόπος υποδαπέδιας θέρμανσης με ζεστό ρεύμα που μέσω ειδικών σωληνώσεων ερχόταν από τη φωτιά που έκαιγε στον θάλαμο καύσης.

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

ΛΟΝΔΊΝΟ: 11ώροφο κτίριο με 550 δωμάτια είναι το πρώτο κοινόβιο πολυτελείας

Απόρρητο   COVER STORY CELEBRITIES MEDIA ΡΕΠΟΡΤΑΖ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΖΩΔΙΑ ΠΡΩΤΟΣΕΛΙΔΑ ΥΓΕΙΑ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ ΣΥΝΤΑΓΕΣ ΡΕΠΟΡΤΑΖ Στο Λονδίνο το πρώτο κοινόβιο πολυτελείας! 4-01-2017 | 15:58 Στεγάζεται σε 11ώροφο κτίριο με 550 δωμάτια και απευθύνεται σε φοιτητές ή νέους εργαζομένους Στεγάζεται σε 11ώροφο κτίριο με 550 δωμάτια και απευθύνεται σε φοιτητές ή νέους εργαζομένους Μπίρα σε πρώτη ζήτηση, πάρτι κάθε Σαββατοκύριακο, σάουνα, spa, βιβλιοθήκη, αίθουσες παιχνιδιών και κινηματογράφου είναι μερικές μόνο από τις ανέσεις που προσφέρει το πρώτο «κοινόβιο πολυτελείας» στο Λονδίνο, το οποίο απευθύνεται -κυρίως- σε φοιτητές ή νέους εργαζομένους. Η πρώτη κοινοβιακή κατοικία στο Λονδίνο στεγάζεται σε ένα 11ώροφο μοντέρνο κτίριο (550 δωματίων) στο Γουίλσντεν, άνοιξε τις πόρτες της πριν από μερικούς μήνες και είναι ήδη πλήρης. Διαθέτει σύγχρονες ανέσεις και παροχές, που κάνουν ευκολότερη την καθημερινότητα. Οι ένοικοί της πληρώνουν από 1.000 έως 1.400 ευρώ ενοίκιο. Με αυτό το ποσό έχουν διαμονή σε ατομικό δω...

Η ΠΟΙΚΙΛΙΑ ΤΗΣ ΠΟΛΗΣ ΣΤΟΝ ΦΑΚΟ

Η ΠΟΙΚΙΛΙΑ ΤΗΣ ΠΟΛΗΣ ΣΤΟΝ ΦΑΚΟ Η συμμετοχή μου στην URBAN  Έκθεση Αστικής Φωτογραφίας, αποτελεί μια ευκαιρία να μοιραστώ μαζί σας, δέκα εικόνες  που απαθανατίζουν τον παλμό της πόλης. Μέσα από ένα αστικά, δομημένο περιβάλλον, μπερδεύω τον χώρο και τον χρόνο, με χρώμα, κίνηση, σχήματα και στιγμές. Προσπαθώντας να αποτυπώσω την ομορφιά, την ενέργεια και τις ιστορίες που διαδραματίζονται στην πόλη, σας προσκαλώ να την ανακαλύψουμε μαζί μέσα από την πολυμορφία της αστικής φωτογράφισης. Evgenia.GReek Παιχνίδι Χρωμάτων     Δεν περιορίζονται οι αστικές φωτογραφίες στο ασπρόμαυρο.  Η ζωντανή κουνημένη λήψη ενός ξενοδοχείου και η φωτεινή κόκκινη γραμμή κοντά στο Λευκό Πύργο, αλλοιώνει την πραγματικότητα, και αναδεικνύει το ρόλο του χρώματος στην πόλη.  Τα φώτα ζωντανεύουν σ’ ένα στιγμιότυπο και δημιουργούν έναν μεταφυσικό urban πίνακα ζωγραφικής.  Η Τέχνη του Καδραρίσματος   Στην πόλη ανακαλύπτουμε αμέτρητες λεπτομέρειες σε σχήματα, φόντο και προσκήνιο. ...

ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΤΑ ΚΟΙΝΟΒΙΑ ΤΩΝ ΕΞΗΝΤΑΡΗΔΩΝ ΚΑΙ ΓΙΑΤΙ ΜΑΣ ΕΜΠΝΕΟΥΝ

Οι άνθρωποι της τρίτης ηλικίας αναζητούν νέα μοντέλα συγκατοίκησης και διεκδικούν ένα καλύτερο, πιο συλλογικό μέλλον. Τα κοινόβια των εξηντάρηδων είναι τάση στο εξωτερικό, είναι όμως και επιδίωξη μιας μικρής προς το παρόν ομάδας Ελλήνων. Γιατί η τρίτη ηλικία συνασπίζεται με αυτόν τον τρόπο; Θέλουν να συγκατοικήσουν με φίλους και φίλες, να αλληλοβοηθιούνται και να αλληλοϋποστηρίζονται, να έχουν παρέα, να διασκεδάζουν και να μοιράζονται τα βάρη της ζωής. Ο λόγος για μια νέα μερίδα ανθρώπων της τρίτης ηλικίας που ονειρεύονται τα δικά τους κοινόβια, χωρίς να επιβαρύνουν τα  παιδιά  τους (αν έχουν) και χωρίς να νιώθουν πια  μοναξιά . Την προσοχή μας τράβηξε αρχικά η πρωτοβουλία μιας ομάδας στη Θεσσαλονίκη με το όνομα  Συγκατοίκηση φίλων 60+ και 60-  που κατά τη διάρκεια της ΔΕΘ ύψωσαν το κεντρικό πανό  «Στέγη στην 3η ηλικία, όχι στα γηροκομεία» . Οι  «νέοι της τρίτης ηλικίας» , όπως αυτοαποκαλούνται τα μέλη της συγκεκριμένης συλλογικότητας στη Θεσσαλονίκη, ...